تاریخچه کنسول‌های بازی ایکس‌باکس

تاریخچه کنسول‌های بازی ایکس‌باکس

مروری بر تاریخچه ایکس باکس ها از دیروز تا امروز

کمپانی محبوب مایکروسافت که سال هاست در عرصه تکنولوژی فعالیت چشمگیری دارد در حال حاضر به عنوان جوان ترین کمپانی در بین دو شرکت رقیب در حوزه بازی و سرگرمی وارد عرصه رقابت با باتجربه ترین ها شده و به تولید کنسول می پردازد. کمپانی مایکروسافت برای رسیدن به جایگاهی که در حال حاضر بین سه قطب اصلی کنسول ها کسب کرده مسیر دشواری را طی کرده است. با رستا همراه شوید تا مروری بر تاریخچه کنسول های مایکروسافت بیندازیم.

شرکت مایکروسافت در سال 1995 موفق شده بود اولین سیستم عامل ویندوز خود را به دنیا معرفی کند و آن را روانه بازار کند، پس از آن مایکروسافت بنا بر تصمیمات جاه طلبانه و هوش سرشار بیل گیتس وارد عرصه رقابت با بزرگترین تولید کنندگان کنسول در دنیای بازی و سرگرمی شد. در سال 2001 که پلی استیشن 2 در نسل ششم وارد عرصه شده بود، مایکروسافت کنسول ایکس باکس را که اولین عضو خانواده کنسول های ایکس باکس بود برای معرفی و عرضه به بازار آمریکای شمالی معرفی کرد.

در ابتدای مسیر ورود مایکروسافت به دنیای شگفت انگیز بازی و سرگرمی، درست در زمانی که سونی در حال کنار زدن تمامی کنسول سازان با سابقه بازار از جمله سگا، نینتندو و آتاری بود، بیل گیتس با شرکت های فعال در زمینه بازی و سرگرمی وارد مذاکره شد. وی ابتدا به سراغ سگا و نینتندو رفت اما این مذاکرات موفقیت آمیز نبود. پس از طی این مسیر، مدیر موفق کمپانی مایکرو سافت، پیش از عرضه کنسول پلی استیشن 2 به سراغ مدیر کل کمپانی سونی، "نوبویوکی ایدیی" رفت و از آن ها درخواست کرد برای ساخت کنسول جدید سونی، همکاری بین این دو شرکت شکل بگیرد، اما مدیر کمپانی سونی درخواست این همکاری را رد کرد.

پس از ملاقات با مدیر کمپانی سونی، بیل گیتس تیم اجرایی خود را جمع کرد و از آن ها خواست تا ستون دوم مایکروسافت را که مربوط به ساخت ابزار سرگرمی خانگی می باشد را راه اندازی کنند. در سال 1998 کوین باچوس (Kevin Bachus)، سموس بلیکلی (Seamus Blackley) و اوتو برکز (Otto Berkes)، به همراه تد هیس (Ted Hase)، مهندسین تراز اول مایکروسافت، طرح ساخت یک کنسول بازی را به بیل‌ گیتس ارائه داده بودند.

نام ایکس باکس برگرفته از نام API گرافیکی مایکروسافت، DirectX BOX بود. شباهت نام Xbox با نام یک شرکت تکنولوژی به نام XBOX Technologies، می‌توانست برای مایکرسافت دردسرساز شود و تمام برنامه‌های این شرکت را برای عرضه این کنسول بهم بریزد. مایکروسافت با پرداخت رقمی که هرگز مشخص نشده است، تمام حقوق عبارت Xbox را خرید و قرار شد که شرکت مذکور نام خود را تغییر دهد. در نهایت پس از طی این مسیر بود که اولین کنسول ایکس باکس برای عرضه به بازار آماده می شد.

در زمان معرفی، مایکروسافت مدعی شد که این کنسول سخت‌افزار قدرتمندی دارد و به راحتی می‌تواند بازی‌های آنلاین و آفلاین را اجرا کند. از طرف دیگر مایکروسافت با تعبیه کردن حافظه داخلی در ایکس‌باکس امکان دانلود بازی‌ها را نیز در اختیار گیمرها قرار می‌داد. در این بین کارشناسان صنعت بازی‌ مدعی بودند کنسول ایکس‌باکس در‌واقع یک کامپیوتر قدرتمند و زیبا است که برای اجرای بازی ساخته شده است.

کنسول ایکس باکس

در سال 2001 بیل گیتس، همراه با شخصیت بسیار محبوب آن زمان "دو این جانسون" یا همان “The Rock” بر روی استیج آمدند و به طور کامل از ایکس باکس و تاریخ عرضه آن رونمایی کردند. در نوامبر سال 2001 نیز با حضور شخص بیل گیتس در یکی از شلوغ‌ترین مراکز آمریکا یعنی تایمز اسکوئر، کنسول ایکس‌باکس عرضه شد. عرضه این کنسول با برچسب قیمت 299 دلاری همراه با بازی Halo:Combat Evolved یکی از مهم ترین اتفاقات گیمینگ سال 2001 شناخته شده است. بازی Halo پس از مدت کوتاهی به واسطه شخصت "مسترچیف" بسیار محبوب شد. مستر چیف ابر سربازی پرقدرت و محبوب بود که در آمریکا ظهور کرد.

در سال 2002 مایکروسافت ایکس باکس خود را به اروپا و ژاپن برد. در همان سال ها بود که سگا بازار را ترک کرد و سونی با فروش آخرین مدل پلی استیشنی که به بازار عرضه کرده بود، توانسته بود عنوان پر فروش ترین کنسول دنیا را به پلی استیشن 2 اختصاص دهد. شرکت مایکروسافت برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار گیم قیمت کنسول خود را کاهش داد و به 199 دلار رساند. این رقم بسیار کمتر از قیمت تمام شده این کنسول بود اما، سیاست اولیه مدیران این کمپانی پیش از کسب سود در مراحل ابتدایی، به محبوبیت رساندن ایکس باکس بود.

مدیران ارشد مایکروسافت در بخش بازی و سرگرمی به خوبی از محبوبیت پلی استیشن در بازار آگاه بودند، از همین رو در تلاش بودند تا راهی در جهت کسب سهم بیشتر از بازار گیم را به خود اختصاص دهند. در سال 2004 ایکس باکس لایو ارکید برای عرضه به بازار آماده شد و بازی Halo2 نیز منتشر شد. ورود این بازی به بازار بسیار سرو صدا کرد و تعداد زیادی از آن به فروش رسید. در سال 2013 مایکروسافت اعلام کرد بازی Halo2 در زمان خود توانسته به محبوب ترین ابزار سرگرمی تبدیل شود و بیشترین فروش را داشته است.

بر اساس سیاست های این کمپانی یکی از مدیران ارشد شرکت سگا به اسم "پیتر مور" به بخش بازی در شرکت مایکروسافت پیوست و توانست تاثیر زیادی بر روند پیشرفت ایکس باکس بگذارد. این شرکت در گام بعدی قصد داشت کنسولی را روانه بازار کند که توانایی های متعددی داشته باشد و بتواند به دستگاهی همه کاره تبدیل شود. از همین رو بنا بر تصمیم مدیران ارشد قسمت بازی و سرگرمی کمپانی مایکروسافت، ایکس باکس 360 متولد و روانه بازار شد.

کنسول ایکس باکس 360

کنسول ایکس باکس 360 در سال 2005 آماده ورود به بازار شد و در نوامبر همان سال به بازار عرضه شد. این کنسول انواع و اقسام مدیاها را پوشش می‌داد؛ اجرای موزیک، فیلم، اینترنت و البته بازی‌های ویدیویی مدیاهایی بود که ایکس‌باکس 360 از عهده اجرایی آن‌ها برمی ‌آمد.

کنسول ایکس باکس 360 معنای دایره را در ذهن تداعی می کرد و مدیران این کمپانی قصد داشتند کنسول کاملی را ارائه دهند. ایکس باکس 360 با سرعتی قابل توجه در آمریکا به فروش رفت و پس از آن توانست سهم زیادی از بازار فروش کنسول را در اروپا به خود اختصاص دهد. طی کمتر از یک ماه 5/1 میلیون از این دستگاه به فروش رسید.

علی رغم برنامه ریزی خوب مایکروسافت برای فروش دومین نسخه ایکس باکس این دستگاه ایراداتی هم داشت از آن جمله این که در اولین نسخه از باندل‌های ایکس باکس 360  هارد وجود نداشت و خبری از کارت شبکه بی‌سیم نبود. در نهایت کاربران قادر به استفاده از بازی‌های آنلاین نبوند و باید حق اشتراک ایکس ‌باکس لایو را خریداری می‌کردند. همچنین کنترلر درون این باندل فقط توسط سیم کار می‌کرد و خبری از کنترلرهای جدید و جذاب بی‌سیم درون باندل نبود. اما با وجود همه این مشکلات مایکروسافت می دانست در نهایت باید عرضه باندل‌های جذاب الیت و آرکید را که ابزاری کامل در خود جای داده بودند عملی کند.

در سال 2006 بازی بی نظیری به بازار عرضه شد که از گرافیک بالایی برخوردار بود در کنار آن Halo3 و Call of Duty: Modern Warfare3 وارد بازار شدند و توانستند سهم خوبی از فروش بازی ها نصیب مایکروسافت کند. یکی از اختراعات نوآورانه این شرکت که در زمان خود توانست سر و صدای زیادی به پا کند، دوربین حرکتی کینکت بود.

با موفقیت‌های فوق‌العاده کنسول Wii نینتندو، مایکروسافت نیز دست به کار شد و با اضافه کردن چاشنی خلاقیت توانست دوربین کینکت را تولید کند. این دوربین که در زمان خود بسیار نوآورانه و جذاب بود توانست طرفداران بسیار زیادی را به سمت خود جلب کند. پس از مدتی کینگت از دور بازی خارج شد و دانشمندان به وسیله آن به جای بازی، ربات‌های هوشمند خلق می‌کردند.

مایکروسافت سه مدل از دستگاه های ایکس باکس 360 را که شامل خود Xbox 360، Xbox 360s وXbox 360E بود را به بازار عرضه کرد.

حلقه مرگ یا به اصطاح عامیانه : سه چراغ

اولین بار حلقه مرگ در کنسول ایکس باکس 360 اتفاق افتاد. پس از این اتفاق مایکروسافت ضمانت و گارانتی تمامی ایکس‌باکس های 360 خود را برای سه سال تمدید کرد و بسیاری از کنسول‌های معیوب را برای خریداران تعویض کرد. بعد از آن نیز آن ‌ها شروع به طراحی کنسولی کردند که کم صداتر باشد و بتواند حرارت را به خوبی کنترل کند. وقتی حلقه مرگ در کنسول اتفاق می افتاد، تنها علایم حیات در کنسول، چراغ‌های قرمزی بودند که به کاربران چشمک می‌زدند. این خطا یک مشکل سخت‌افزاری جدی بود که کنسول را از کار می‌انداخت.

مایکروسافت در مدل‌های جدیدتر ایکس‌باکس 360 این مشکل را برطرف کرد و فروش این محصول به رغم این مشکلات شاهد افت چندانی نبود و این شرکت توانست مشکلات پیش آمده و عرضه این دستگاه را به بازار مدیریت کند. تا 8 سال پس از تولید ایکس باکس 360  کنسول جدیدی از طرف کمپانی مایکروسافت وارد بازار نشد.

کنسول ایکس باکس 1

در سال 2013 ایکس باکس1 به بازار عرضه شد. این کنسول که نسل سوم از ایکس باکس ها بود توسط، "دان ماتریک" رونمایی شد. ایکس باکس 1 امکان بازی های انحصاری را نداشت از همین رو، مایکروسافت برای جبران این نقص از پلتفرم ویندوز کمک گرفت و امکان بازی میان گیمر های ایکس ‌باکس وان و ویندوز را میسر کرد. از طرف دیگر سرویس ایکس ‌باکس پس (Xbox Game Pass) را معرفی نمود، این سرویس به گیمرها اجازه می‌داد به تعداد زیادی از بازی‌های قدیمی ایکس‌ باکس دسترسی داشته باشند، از طرف دیگر گیمرهایی که سرویس ایکس‌ باکس گیم پس را خریداری کرده بودند در اولین روزی که یک بازی جدید منتشر می‌شد نیز به این بازی دسترسی داشتند.

ایکس باکس1 در رقابت با  سونی PS4 و نینتندو وی یو عرضه شد این کنسول حتماً باید هر 24 ساعت یکبار به اینترنت وصل می‌شد، در غیر این صورت انجام هیچ بازی ممکن نبود. اما پس از واکنش شدید مصرف‌کنندگان و منتقدان، مایکروسافت مجبور به برداشتن این محدودیت شد. پردازنده مرکزی این دستگاه، Jaguar  با هشت هسته و سرعت 1.75GHz  محصول AMD و پردازنده گرافیکی آن Durango بر پایه DirectX 11.1 و AMD Radeon HD  7000 است. این کنسول همچنین دارای 8 گیگ رم DDR 3 بود.

کنسول ایکس باکس 1S و ایکس باکس 1X

Xbox one S کنسول باز طراحی شده Xbox 1  بود که در سال 2016 به بازار عرضه شد اما با این تفاوت که نواقص بسیاری در آن اصلاح شده بود. ایکس باکس one S حدود 40 درصد از دستگاه قبلی کوچکتر است و طراحی زیباتری داشت. ضمن این که کنسول جدید مایکروسافت صدا و حرارت کمتری تولید می کرد. ویژگی مهم دیگر این کنسول پشتیبانی از فناوری HDR و ویدیوی 4k  بود.

در سال 2016 به جز ایکس باکس one S کنسول دیگری هم با نام ایکس باکس one X به کاربران معرفی شد و آخرین مدل کنسول‌های بازی ویدئویی از شرکت مایکروسافت در سال 2017 با قیمتی معادل 499 دلار به بازار عرضه شد. این کنسول ظرفیت هارد بیشتری نسبت به کنسول های قبلی داشت و از سخت افزار قدرتمند تری هم برخوردار بود.

نسل جدید ایکس باکس

با شناخت بیشتر مایکروسافت از بازار بازی و کاربران، این کمپانی قصد دارد در نسل جدید ایکس باکس ها دستگاه منحصر به فردی را ارائه دهد. تا چندی پیش زمزمه معرفی این دستگاه در مراسم E3 در سال 2019 وجود داشت اما هنوز اعلام رسمی از طرف این شرکت صورت نگرفته است.

برای دریافت مشاوره از کارشناسان حرفه‌ای و خرید کنسول های ایکس باکس با رستا همراه شوید.

نظرات بازدیدکنندگان