سیستم عامل Windows 10 X

سیستم عامل Windows 10 X

سیستم عامل Windows 10 X که محصول شرکت بزرگ Microsoft است، برای دستگاه‌های تاشو و یا صفحه نمایش دوگانه ساخته شده است.

در حال حاظر (طبق آمار مایکروسافت) بیش از 900 میلیون دستگاه برای طراحی، امور اداری، خانگی و بازی از سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌کنند. از آنجایی که گوشی‌های موبایل یا تبلت تاشو و صفحه نمایش دوگانه، که توسط شرکت‌هایی مثل سامسونگ و هوآوی و... ساخته شده‌اند و به راحتی در بازار در دسترس هستند، مایکروسافت نیز تصمیم گرفت دستگاه تاشدنی خود را طراحی و عرضه کند. اما طبق معمول قصد ندارد در آن‌ها سیستم‌عامل اندروید را اجرا کند. به همین علت ویندوز 10 ایکس که مخصوص دستگاه‌های تاشو و با دو صفحه نمایش است را معرفی کرد.

قطعا شایعات و اخبار مربوط به سرفیس نئو (surface neo) و سرفیس دو (surface duo) را شنیده‌اید. این شایعه‌ها مدتی پیش به واقعیت تبدیل شدند و مایکروسافت جدیدترین دستگاه‌های خانواده‌ی سرفیس (neo و duo) را با سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ ایکس رونمایی کرد. مایکروسافت فعلا زمان دقیق عرضه را اعلام نکرده است، اما هرچه به تعطیلات سال ۲۰۲۰ نزدیک‌تر شویم، اخبار مربوط به ویندوز ۱۰ ایکس داغ‌تر خواهند شد و کم‌کم تمامی کاربران، این نسخه‌ی ویژه از ویندوز ۱۰ را خواهند شناخت.

ویندوز 10 ایکس

مهمترین تغییر Windows 10 X در رابط کاربری یا (User Interface) است. در نسخه‌‌ی ویندوز ۱۰ ایکس، مکان آیتم‌های مختلف تغییر کرده است. زیرا ویندوز ۱۰ ایکس مخصوص دستگاه‌هایی با نمایشگر دوگانه است. در نتیجه رابط کاربری باید به‌شکلی دستخوش تغییر شود که کاربر هنگام استفاده از آن با دو نمایشگر احساس راحتی کند. براساس مطالب منتشر شده از ویندوز ۱۰ ایکس، در حال حاظر تنها چند نکته را درباره‌ی رابط کاربری آن می‌دانیم.

آیتم‌های مختلف Win 10X بیشتر در قسمت‌های مرکزی رابط کاربری حضور پیدا خواهند کرد و تأکید ویژه‌ای روی استفاده از ژست‌های لمسی در این نسخه از ویندوز خواهد شد. گفته می‌شود مایکروسافت روی سیستمی خاص با نام «اهرم‌ها» کار می‌کند. در توضیحی ساده باید بگوییم به‌لطف این سیستم، کاربر خواهد توانست به‌سادگی با کشیدن انگشتش از پایین به بالا، نوار وظیفه را بالا بکشد.

 قابلیت‌های درگ اند دراپ (Drag and Drop) و موارد مشابه ویندوز ۱۰ در نسخه‌ی10 Xبهبودهای مهمی به‌خود خواهند دید. مایکروسافت هنگام معرفی اولیه‌ی ویندوز ۱۰ ایکس به‌خوبی نشان داد کاربران چگونه می‌توانند اپلیکیشن‌های مختلف را در بین دو نمایشگر دستگاه‌شان جابه‌جا کنند. درضمن، امکان قراردادن پنجره‌های مختلف درکنار یکدیگر در نمایشگرهای دوگانه را شاهد بودیم.

ظاهرا در دستگاه‌های دونمایشگره که به ویندوز ۱۰ ایکس مجهز هستند، منو استارت در نمایشگرِ سمت چپ به‌نمایش درخواهد آمد. منو استارت ویندوز ۱۰ ایکس درحقیقت در نقش لانچری ظاهر خواهد شد که در قسمت بالایی آن، نواری برای جست‌و‌جو در بین محتوا حضور خواهد داشت. دیگر بخش‌های این منو شامل فهرستی از اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها خواهد بود و درضمن، منو استارت قرار است در بخش پایینی میزبان برخی محتوای پیشنهادی باشد که برای هر کاربر شخصی‌سازی می‌شود. در منو استارت ویندوز ۱۰ ایکس برخلاف ویندوز ۱۰ معمولی، کاشی‌های زنده (Live Tile) حضور نخواهند داشت و آیکون‌ها نیز متحرک نخواهند بود.

براساس آنچه تاکنون از رسانه‌های مختلف شنیده‌ایم، مایکروسافت رویکردی متفاوت برای نسخه‌ی ایکس ویندوز ۱۰ در پیش گرفته و قصد دارد تا‌حدممکن شمار اپلیکیشن‌های سازگار با آن را افزایش دهد. گفته می‌شود تمامی اپلیکیشن‌های ویندوز ۱۰ یا اپلیکیشن‌های Win32 قابلیت اجرا روی ویندوز ۱۰ ایکس را دارند که اتفاقی مهم و مثبت به‌شمار می‌آید. درضمن، محدودیتی درزمینه‌ی دانلود اپلیکیشن‌ از فروشگاه داخلی ویندوز با نام مایکروسافت استور متوجه کاربران ویندوز ۱۰ ایکس نخواهد بود.

نظرات بازدیدکنندگان