اطلاعات رسمی و قیمت کنسول بازی PlayStation 5

اطلاعات رسمی و قیمت کنسول بازی PlayStation 5

ویژگی‌ها و مشخصات منتشر شده PlayStation 5

کنسول نسل بعدی شرکت سونی که فعلا قصد ندارد با نام PS5 عرضه کند، توسط معمار ارشد یعنی "مارک سرنی" طراحی می‌شود. این کنسول نسل جدید که قرار است در سال آینده وارد بازار شود (که البته این موضوع در حد حدس و گمان است و به گفته‌ی مارک سرنی قرار نیست در سال 2020 وارد بازار شود) طبق گفته‌ی سونی و مارک سرنی، قرار است تحول عظیمی در دنیای کنسول‌های بازی رقم بزند. منتقدان عقیده دارند که کنسول جدید سونی باید تجربه‌ای جدید را به گیمرها بدهد و محدودیت‌ها و اساس بازی را از نو پایه ریزی کند. موضوع تکامل نیست ، موضوع انقلاب در صنعت بازی سازی است.

پردازنده مرکزی و گرافیکی PS5

شرکت سونی ابزار توسعه‌ی مختلفی را به دست سازنده‌های بازی رسانده تا برای کار بر روی بازی‌های کنسول بعدی به اندازه‌ی کافی زمان داشته باشند. با این اوصاف کنسول بعدی باید بسیار قدرتمندتر از همیشه باشد. طبق معمول همیشه وظیفه‌ی ساخت پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی بر عهده‌ی شرکت بزرگ AMD است. پردازنده‌ی کنسول PS5 (شاید نام کنسول بعدی PS5 نباشد اما در این مطلب از این نام استفاده می‌کنیم) محصول نسل سومی شرکت AMD یعنی سری Ryzen است که با معماری 7 نانومتری Zen 2 ساخته شده و دارای 8 هسته پردازشی است. پردازنده گرافیکی نیز از معماری Navi بهره مند است. یک ویژگی مهم و جذاب در مورد این پردازنده گرافیکی، وجود قابلیت Ray Tracing است. این قابلیت در بهبود نور پردازی در بازی‌ها کمک شایانی میکند. به طوری که می‌توان چگونگی برخورد و بازگشت نور در جسم‌ها و جنس‌های مختلف به واقعی ترین شکل ممکن شبیه سازی کرد. AMD یک تراشه دیگر هم برای پردازش و شبیه سازی هرچه بهتر صدای سه بعدی نیز برای پلی استیشن 5 طراحی کرده کرده است. این تراشه باعث میشود که صداهای موجود در بازی از بالای سر، پشت سر و از اطراف شما شنیده شود تا بیشتر غرق بازی شوید. البته به گفته سرنی بهترین تجربه را با استفاده از هدفون مناسب خواهید داشت.

نوع حافظه و خروجی تصویر

یکی از مواردی باعث اذیت شدن گیمرها می‌شود، وجود لودینگ طولانی است. حجم بعضی از بازی‌ها حدود 120 گیگابایت است در نتیجه گیمرها برای بارگذاری این بازی‌ها در playstation 4 باید مدتی منتظر بمانند و یا برای مثال بعد از باز کردن در یا ورود به مکان جدید در بازی منتظر لودینگ طولانی باشند. بنابراین وجود یک حافظه از نوع SSD می‌تواند تا حد زیادی مدت زمان لودینگ را کاهش دهد. طبق گفته‌ی سرنی، پلی استیشن 5 به یک "حافظه پرسرعت SSD" مجهز می‌شود تا گیمرها مجبور نباشند مقابل صفحه لودینگ بشینند. البته لازم به ذکر است وجود این نوع حافظه فقط سرعت لودینگ را کاهش نمی‌دهد و روی رندر شدن محیط بازی و سرعت حرکت نیز تاثیر زیادی دارد. در این لحظه می‌توانیم سوپرایز بعدی پی اس 5 را بازگو کنیم. خروجی تصویر با وضوح 8K. بله اشتباه تایپی صورت نگرفته و نیازی نیست پلک بزنید و دوباره بخوانید. طبق گفته‌ی مارک سرنی کنسول جدید پلی‌استیشن از خروجی 8K پشتیبانی می‌کند و این قابلیت نیازمند خواندن اطلاعات از یک حافظه پرسرعت SSD است. اینکه شرکت‌های بازی سازی چگونه از حافظه اس‌اس‌دی استفاده می‌کنند به خودشان بستگی دارد اما همچنان وجود این حافظه کمک شایانی به سرعت اجرا و همچنین گرافیک بازی دارد.

اطلاعات دقیقی در مورد کنسول بازی پلی‌استیشن 5 در دسترس نیست چراکه فعلا شرکت سونی قصد ندارد از آن‌ها پرده بردارد. اما تا حدودی به جزئیاتی اشاره کرده است. برای مثال مارک سرنی می‌گوید :
سرعت مهم است، ولی نباید مکانیزم ورودی/خروجی و نرم‌افزاری که روی آن‌ها استفاده می‌کنیم را در نظر نگیریم. من می‌توانم یک اس‌اس‌دی روی پلی‌استیشن ۴ پرو نصب کنم که قیمتش به اندازه‌ی نصف قیمت خود کنسول است، ولی فقط یک سوم سرعت بیشتر شود.» چیزی که روی کنسول نسل بعدی قرار است ببینیم، ۱۹ برابر سرعت بیشتر است.
سونی و مارک سرنی در حال حاظر نمی‌خواهند از سرویس‌ها و دیگر قابلیت‌های کنسول PlayStation 5 صحبت کنند و از طرفی هم نباید منتظر نمایشگاه E3 امسال باشیم تا از جزئیات این محصول باخبر شویم. اما سرنی درباره‌ی یک موضوع خیلی جالب هم صحبت کرده است. مثلا اینکه پی‌اس 5 از دیسک بازی پشتیبانی می‌کند و فقط برپایه بازی دیجیتال نیست که این موضوع بیشتر برای پشتیبانی کامل از بازی‌های پلی‌استیشن 4 است. به شخصه از این خبر خیلی خوشحال شدم. برخی از بازی‌های جدید هم قرار است به صورت مشترک روی پی‌اس 5 و پی‌اس 4 قابل اجرا باشند.

قیمت پلی‌استیشن 5

قیمت این کنسول به طور رسمی مشخص نشده اما تمام خبرها حاکی از آن است که PS5 قیمتی برابر با 950 یورو یا چیزی حدود 1050 دلار دارد. اگر این قیمت گذاری درست باشد، با توجه به نرخ ارز و دلالان و موارد دیگر، این دستگاه ممکن است از 12 تا 15 میلیون تومان قیمت داشته باشد. البته ممکن است که این قیمت در حد حدس و گمان باشد چراکه سونی هم می‌داند که گیمرها برای کنسول بازی، این مبلغ را هزینه نمی‌کنند و منطقی به نظر نمی‌رسد.

در هر صورت همه‌ی ما گیمرها (بله من هم یک گیمر هستم و امیدوارم این حرف باعث ایجاد چلنج نشود) بی‌صبرانه منتظر پلی‌استین 5 یا PS5 هستیم و حدس میزنیم که قرار است تجربه‌های جدیدی را از بازی کردن با این کنسول دوست داشتنی کسب کنیم.

نظرات بازدیدکنندگان

  1. پیمان

    به نظر من اگه فقط گرافیک بازی ها بره بالا ارزش خرید نداره. همونطوری که خود سونی هم گفته باید انقلاب کنه