اینتل (intel) یا ای‌ام‌دی (AMD)

اینتل (intel) یا ای‌ام‌دی (AMD)

اینتل بهتره یا ای‌ام‌دی؟

این سوال، سوال درست و کاملی نیست. سوال درست اینه :
اینتل (intel) و ای‌ام‌دی (AMD)، هرکدوم برای چه کاری ساخته شدن؟

هدف از نوشتن این مطلب صرفا برای اینه که سوال‌های اشتباه مثل : "اینتل بهتره یا ای‌ام‌دی؟" رو از خودتون نپرسید و با این سوال‌های اشتباه باعث انتخاب اشتباه نشید.

انتخاب پردازنده باید با توجه به کار شما صورت بگیره. اول باید ببینید برای چه کاری به یک سیستم یا کامپیوتر (PC) احتیاج دارید. برای گیم، طراحی، رندرینگ، برنامه نویسی، کاربرد عادی و روزانه مثل وبگردی یا تماشای فیلم.  بعد از مشخص شدن نوع کاربری، با یک مقایسه ساده میتونید یه پردازنده خوب انتخاب کنید. البته این مقایسه کوچیک برای کارای حرفه ای کافی نیست.

پردازنده اینتل در پردازش "الگوریتم‌های سری" خیلی خوب عمل میکنه و ای‌ام‌دی در پردازش "الگوریتم های موازی" خیلی بهتر از اینتل عمل میکنه. با در نظر گرفتن این قضیه، انتخاب خیلی راحت تر میشه. کافیه بدونید کاری که قراره انجام بدید یا نرم‌افزاری که قراره باهاش کار کنید جز کدوم دسته هست. برای مثال الگوریتم بازی‌های رایانه‌ای (گیم) موازی هست، پس واسه بازی قطعا پردازنده ای‌ام‌دی خیلی بهتره.
نکته : پلی استیشن و ایکس باکس، هر دو از سی‌پی‌یو (CPU)و جی‌پی‌یو (GPU) شرکت ای‌ام‌دی (AMD) استفاده میکنن. قطعا این دو شرکت بهتر از ما میدونن که کدوم پردازنده برای بازی مناسب‌تر هست.

مقایسه اینتل و ای ام دی

اگر برنامه نویس هستید قطعا پردازنده اینتل کار شما رو بهتر انجام میده. در مورد طراحی گرافیکی هم باید با توجه به نرم افزاری که استفاده میکنید یا نوع رندری که میگیرید پردازنده مناسب رو انتخاب کنید. برخلاف تصور عامیانه، در طراحی گرافیکی مهمترین سخت‌افزار پردازنده مرکزی یا CPU هست و نه پردازنده گرافیکی یا GPU. در مورد کار موسیقی، برای ضبط یا آهنگ سازی، قطعا پردازنده ای‌ام‌دی انتخاب درستیه، به این دلیل که در نرم‌افزارهای میزبان (Digital Audio Workstation) یا DAW  همزمان از تعداد زیادی پلاگین نرم‌افزاری استفاده می‌شه. البته اگر از یک نرم افزار مثل ریزن (Reason) استفاده میکنید بهتره اینتل رو انتخاب کنید. چون الگوریتم نرم افزار ریزن سری هست و از پلاگین‌های مخصوص خودش استفاده می‌کنه.

این فقط یک نکته خیلی کوچیک و کلی در مورد انتخاب پردازنده بود. هدف این بود که سوال های اشتباه مثل : "اینتل یا ای‌ام‌دی؟" رو از خودتون نپرسید و با این سوال‌های اشتباه باعث انتخاب اشتباه نشید . قبل از انتخاب پردازنده حتما در موردشون تحقیق کنید یا اگر وقت یا حوصله شو ندارید، از مشاورهای فروش کمک بگیرید. در ضمن مشاورهای فروشگاه رستا هم هستن، با کمال میل به شما کمک میکنن.

نظرات بازدیدکنندگان