آموزش اتصال هارد اکسترنال به گوشی و تبلت

آموزش اتصال هارد اکسترنال به گوشی و تبلت

درحال حاظر تقریبا تمامی گوشی‌های موجود در بازار از هارد جانبی پشتیبانی می‌کنند. حتی بدون استفاده از نرم‌افزار یا استفاده از منبع انرژی خارجی. در هر صورت ممکن است در اتصال هارد اکسترنال به گوشی موبایل یا تبلت خود مشکل داشته باشید. به همین دلیل موارد اصلی متصل نشدن هارد اکسترنال به گوشی موبایل یا تبلت اندرویدی را ذکر می‌کنیم.

  1. تامین انرژی مورد نیاز هارد اکسترنال
  2. پشتیبانی از فرمت exFAT و NTFS

در حال حاظر بسیاری از گوشی‌های موبایل امروزی به یک باتری 2000 میلی آمپر به بالا مجهز شده‌اند و توانایی تامین انرژی هارد اکسترنال با کابل OTG را دارند. البته به صورت صد درصد نیست و باید تست شود. در مورد گوشی یا تبلت‌هایی که توانایی تامین انرژی هارددیسک را ندارند، دو روش وجود دارد. استفاده از هاب USB دارای آداپتور و یا استفاده از پاوربانک.

هاب آداپتور دار برای هارد اکسترنال

ابتدا باید یک هاب یواس‌بی به همراه یک آداپتور تهیه کنید. آداپتور را به پریز برق، خروجی آداپتور به ورودی برق هاب، هارد اکسترنال یه یکی از پروت‌های یواس‌بی هاب و خروجی هاب را به گوشی یا تبلت خود متصل کنید. ممکن است خروجی اصلی هاب USB Type-C یا micro USB نباشد که در این صورت باید از تبدیل هایی مانند OTG استفاده کنید. با این کار انرژی مورد نیاز هارد اکسترنال از طریق آداپتور تامین می‌شود.

برای استفاده از پاوربانک، یه یک کابل هارد که دو عدد پورت USB دارد احتیاج دارید. به تصویر زیر دقت کنید. یکی از پورت‌های یواس‌بی به پاوربانک، یکی به گوشی موبایل یا تبلت و پورت مخصوص هم به هارد اکسترنال متصل می‌شود. البته برای اتصال پورت یواس‌بی یه گوشی یا تبلت به یک تبدیل مانند OTG احتیاج دارید.

کابل هارداکسترنال برای موبایل و تبلت

بعد از انجام موارد بالا، یا باید فرمت هارد را به exFAT تغییر دهید، یا باید از نرم‌افزار جانبی در گوشی موبایل یا تبلت خود برای پشتیبانی از فرمت NTFS استفاده کنید. برای تغییر فرمت ابتدا باید هارد را به کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود متصل کنید. وارد My Computer یا File Explore شوید. روی درایو مربوط به هارداکسترنال خود راست کلیک کرده و روی گزینه Format کلیک کنید. در صفحه باز شده، قسمت File System را روی گزینه exFAT تنظیم کنید و روی Format کلیک کنید و منتظر بمانید تا عملیات فرمت به پایان برسد. فراموش نکنید که با این کار تمامی اطلاعات موجود در هارد اکسترنال خود را از دست خواهید داد. بعد از این کار می‌توانید هارد خود را به گوشی متصل کنید و با فایل منیجر یا فایل اکسپلور موجود در گوشی یا تبلت خود به اطلاعات هارد دسترسی داشته باشید. (در صورت نیاز می‌توانید برنامه فایل منیجر یا فایل اکسپلور از استور یا فروشگاه دانلود و نصب کنید).

فرمت هارد exFAT برای گوشی و تبلت

اگر به هر دلیلی قصد تغییر فرمت هارد را نداشتید، می‌توانید از نرم‌افزار جانبی روی گوشی یا تبلت خود استفاده کنید. با این کار دستگاه شما از فرمت NTFS نیز پشتیبانی میکند. یکی از این برنامه‌ها Total commander نام دارد. البته بعد از نصب این برنامه به یک پلاگین هم نیاز پیدا می‌کنید. نام این پلاگین UBS Plugin for total commander می‌باشد. اگر در استور یا فروشگاه موجود نبود به راحتی می‌توانید در گوگل جستجو کنید. بعد از نصب این برنامه، به محض اینکه هارد به گوشی یا تبلت شما متصل شود، یک پیغام ظاهر می‌شود که با لمس آن، مستقیم وارد اطلاعات موجود در هارد می‌شوید.

نظرات بازدیدکنندگان