جمعه سیاه - Black Friday

جمعه سیاه - Black Friday

جمعه سیاه یا  Black Friday (بلک فرایدی) نام یک حراجی بزرگ است که اولین بار در آمریکا برگذار شد. این رو که روز بعد از جشن شکر گذاری می‌باشد، آخرین جمعه ماه نوامبر است که آغاز خرید کریسمس به شمار می‌رود. در این روز (که البته یک روز تعطیل نیست) شرکت‌ها به کارکنان خود مرخصی می‌دهند تا به خرید برای سال نو بپردازند. جمعه سیاه شلوغ‌ترین روز سال برای فروشنده‌ها و فروشگاه‌ها است. چراکه در این روز تمامی کالاها با تخفیف‌های بسیار زیادی به فروش می‌رسد. نام جمعه سیاه به روز 24 سپتامبر سال 1869 اشاره می‌کند. روزی که بازار طلا در آمریکا به رسوایی کشیده می‌شود که به همین دلیل آن روز را Black Fridy یا جمعه سیاه نام گذاری می‌کنند.

رقابت شرکت‌ها و فروشگاه‌ها برای این حراجی به قدری ادامه پیدا کرد که تا 60 درصد روی محصولات خود تخفیف اعمال می‌کردند.  این روز به قدری اهمیت دارد که ساعت کار فروشگاه‌ها در این روز از ساعت 10 شب روز عید شکر گذاری تا 11 شب فردای آن می‌باشد و شهروندان از همان ابتدای ساعت کاری به فروشگاه‌ها هجوم می‌آورند. هیچ شخصی دوست ندارد این تخفیف‌های بزرگ را از دست بدهد. در این روز خشونت و درگیری‌های زیادی رخ می‌هد که با دخالت پلیس اوضاع آرام می‌شود که در بعضی از موارد این درگیری‌ها منجر به مرگ افراد نیز می‌شود.

طولی نکشید که حراجی جمعه سیاه به فروشگاه‌های اینترنتی رسید. جف بیزوس (jeff bezos) رئیس سایت آمازون (Amazon) برنده این حراجی بزرگ در سال 2017 بود که فروش فوق‌العاده در جمعه سیاه توانست ثروت خود را به 99.6 میلیون دلار برساند و به عنوان ثروتمندترین فرد در جهان شناخته شود. فروشگاه ای‌بی (Ebay) و علی‌بابا (alibaba) نیز جزو بزرگترین و پر درآمدترین فروشگاه‌های حراج جمعه سیاه در جهان به شمار می‌روند.

جمعه سیاه به سرعت در کشورهای دیگر نیز اجرا شد که می‌توان به فرانسه، کانادا، هند، چین و روسیه اشاره کرد. در ایران نیز این روز (بلک فرایدی) مورد اهمیت واقع شده. فروشگاه‌های اینترنتی و حتی فروشگاه‌های کوچک تخفیفاتی به مناسبت این روز ارائه می‌دهند. حتی بعضی از آن‌ها از یک هفته قبل توسط پیامک، ایمیل، بنر و راه‌های تبلیغاتی دیگر، به خریداران اطلاع رسانی می‌کنند تا فروش خود را با تخفیف‌های هیجان‌انگیز آغاز کنند. که البته فروشگاه توسعه تجارت رستا نیز در جمعه سیاه تخفیف‌های بسیار زیادی برای محصولات خود در نظر می‌گیرد.

تخفیف‌های جمعه سیاه در تی تی رستا

نظرات بازدیدکنندگان