پردازنده - CPU 

لیست مقایسه محصولات

انصراف

Central Processing Unit یا به اختصار cpu، به معنی واحد پردازشگر مرکزی، وظیفه‌ی پردازش تمام اطلاعات در یک کامپیوتر را دارد. اینتل (intel) و ای‌ام‌دی (AMD) نام 2 شرکت تولیدکننده پردازنده مرکزی است. امروزه تقریبا در تمام کامپیوترهای خانگی، اداری، گیمینگ و رندرینگ از پردازنده‌های این دو شرکت بزرگ استفاده می‌شود. سرعت پردازنده بر حسب مگاهرتز یا گیگاه...

Central Processing Unit یا به اختصار cpu، به معنی واحد پردازشگر مرکزی، وظیفه‌ی پردازش تمام اطلاعات در یک کامپیوتر را دارد. اینتل (intel) و ای‌ام‌دی (AMD) نام 2 شرکت تولیدکننده پردازنده مرکزی است. امروزه تقریبا در تمام کامپیوترهای خانگی، اداری، گیمینگ و رندرینگ از پردازنده‌های این دو شرکت بزرگ استفاده می‌شود. سرعت پردازنده بر حسب مگاهرتز یا گیگاهرتز سنجیده می‌شود که به اختصار MHz و GHz نام گذاری شده‌اند. هر چه این مقدار بیشتر باشد، پردازشگر سریعتر خواهد بود و در نتیجه قادر به انجام محاسبات بیشتری در هر ثانیه است. هر پردازنده مجهز به حافظه داخلی اختصاصی است که حافظه کش (Cache) نامیده می‌شود. اطلاعات لحظه‌ای مورد نیاز پردازنده، در این حافظه ذخیره می‌شود تا پردازنده سریع‌تر به این اطلاعات دسترسی پیدا کند. ظرفیت حافظه کش در پردازنده‌های امروزی از 1 مگابایت تا 32 مگابایت است که البته با معرفی پردازنده‌های جدیدتر، ظرفیت حافظه‌ی آن‌ها نیز بیشتر می‌شود. 
در جواب سوال همیشگی کاربران در مورد برتری پردازنده اینتل و ای‌ام‌دی نسبت یه یکدیگر
لازم به ذکر است که هرکدام از پردازنده‌ها، از معماری خاص خود برخوردارند و هرکدام برای پردازش الگوریتم‌های خاصی طراحی شده‌اند، در نتیجه برای انتخاب یک پردازنده مناسب برای خود، بهتر است تعصب را کنار بگذارید و به مشخصات، معماری و ویژگی‌های آن‌ها دقت کنید. پاسخ کامل‌تر به این سوال را در مطلب intel یا AMD مجله رستا مطالعه کنید.

بیشتر
جستجوی پیشرفته
فیلترهای فعال:
    موجود بودن
    قیمت